Total Cost of Ownership

Unul mai scump sau unul mai ieftin? Achizitie, leasing financiar sau inchiriere? Sunt doar cateva intrebari pe care sigur le pui cand trebuie sa iei un echipament. Exista un raspuns corect la aceste intrebari? Si cum facem sa-l aflam? Sunt mai multe cai de a afla raspunsul corect. Insa in toate situatiile, trebuie sa vezi si mai departe de momentul achizitiei, sa adaugi la costurile de achizitie si pe cele de operare. Adica sa ai in vedere Total Cost of Ownership.

Daca ne referim specific la echipamentele de stivuit, cele mai relevante elemente care trebuie considerate sunt:

  • Costul de capital (amortizarea sau rata de chirie)
  • Costul transportului
  • Costul cu autorizarea (ISCIR, reautorizare, certificare operatori)
  • Costul de service
  • Costul carburantului
  • Costul de asigurare
  • Costul cu operatorii
  • Costul de ne-functionare (= cost chirie/luna)
  • Casarea / vanzarea

Desi in marea majoritate a cazurilor costul de capital este considerat decisiv de catre cei care iau decizii, nu este nici pe departe cel mai relevant din cele listate mai sus. Deseori nu sunt considerate aproape deloc costurile legate de ne-functionarea echipamentului, sau de pagubele colaterale cauzate de echipamentele de stivuit (deteriorare marfa, rafturi, usi, pereti, etc.).

Cele mai mari costuri sunt costurile cu operatorii, urmate de suma costurilor de intretinere si reparatii, abia apoi urmand costul de capital. Aceleasi statistici indica un raport extrem de ridicat, de 1:10 intre costurile de reparatie ale echipamentului si pagubele colaterale. Adica pentru fiecare leu cheltuit cu repararea unui stivuitor care a provocat un accident, se mai cheltuie 10 lei pentru reparatia usilor, peretilor, rafturilor sau a marfii deteriorate in accident.

Asadar, inainte de achizitia unui echipament, nu uita sa ai in vedere toate elementele de cost! 

Sterge tot